Senjorams judėjimas Lietuvos didmiesčiuose yra žūtbūtinis dalykas. Reikia nuvykti į ligoninę, vaistinę, pas draugus ir artimuosius, todėl keliavimas miesto viešuoju transportu jiems – kasdienybė. LRT.lt domisi, kokiomis viešojo transporto lengvatomis gali naudotis Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestų senjorai.
Lengvatas numato įstatymai
Susisiekus su Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestų savivaldybių atstovais, visi patikino, kad šiuose Lietuvos miestuose senjorai gali naudotis tokiomis lengvatomis, kurios nurodytos Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme.
Jame nurodoma, kad asmenims kuriems yra 70 metų ir daugiau, galioja 50 proc. lengvata viešojo transporto bilietams, o 80 proc. lengvata gali naudotis senjorai kurie yra vyresni nei 80 metų amžiaus.
Savivaldybės priima ir atskirus sprendimus
Tačiau kiekvienas didmiestis gali priimti atskirus nutarimus ir priimti papildomas senjorams skirtas lengvatas. Pavyzdžiui, Vilniuje ir Klaipėdoje, norint naudotis viešojo transporto lengvatomis, nereikia būti sulaukus 70 metų amžiaus.
„Asmenims, sulaukusiems senatvės pensijos amžiaus, Vilniuje taikoma 50 proc. lengvata viešojo transporto bilietams, nors pagal įstatymą tokia lengvata taikoma nuo 70 metų.
Dar didesne – 80 proc. – lengvata viešojo transporto bilietams gali naudotis asmenys, sulaukę senatvės pensijos amžiaus ir kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelis specialiųjų poreikių lygis.
Tokia pati nuolaida galioja ir juos lydintiems asmenims“, – LRT.lt teigia Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė.
Viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktoriaus pavaduotojas Andrius Samuilovas teigia, kad uostamiestyje taip pat taikomos lengvatos pensinio amžiaus keleiviams, kuriems dar nėra 70 metų.
„Nuo praėjusių metų įvedėme ir papildomą nuolaidą asmenims sulaukusiems pensinio, 65 metų amžiaus. Jie su 50 proc. nuolaida gali įsigyti pusės metų ir metų trukmės bilietus“, – pasakoja A. Samuilovas.
Jis priduria, kad pastarąja lengvata naudojasi vis daugiau Klaipėdos viešojo transporto keleivių.
„Tokią statistiką renkame tik dvejus metus, tačiau pastebėjome augimą. 2017-aisiais lengvatomis naudojosi apie 900 keleivių, o 2018-aisiais apie 1,100.
Taip pat pastebėjome, kad vis daugiau žmonių pirko lengvatinius bilietus, kurių galiojimo laikas yra vieneri metai, o ne pusmetis“, – LRT.lt teigia A. Simuilovas.
Simbolinis mokestis kauniečiams
Tuo metu Kauno miesto senjorai nuo 2018-ųjų vasario turi galimybę pasinaudoti 99 proc. nuolaida 1,095 dienas galiojančiam bilietui. Už jį senjorai sumoka tik tris eurus – po vieną eurą per metus. Anksčiau lengvatinis bilietas galiojo vienus metus ir kainavo 3,47 euro.
„Tokia nuolaida nuolatiniam viešojo transporto bilietui gali pasinaudoti senjorai, kurie yra deklaravę gyvenamąją vietą Kauno mieste nenutrūkstamai ne mažiau negu vienerius metus, yra sulaukę 80 metų ir vyresni.
Taip pat LR nepriklausomybės gynėjai, nukentėję nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSSR agresijos, pasipriešinimo 1940-1990 m. okupacijoms dalyviai, nuo 1939-1990 m. okupacijų nukentėjusieji asmenys, politiniai kaliniai, tremtiniai ir jiems prilyginti asmenys, represuoti, perkeltieji asmenys ir kitaip nuo okupacijų nukentėję asmenys.
Galiausiai, asmenys, sulaukę pensinio amžiaus ir gaunantys miesto savivaldybės Socialinės paramos skyriaus skirtą šalpos pensiją“, – LRT.lt vardina UAB „Kauno autobusai“ keleivių aptarnavimo centro vadovę Irma Stankevičienė.
Rygoje senjorai važinėja nemokamai
Latvijos sostinėje Rygoje gyvenantys senjorai viešuoju transportu gali naudotis visiškai nemokamai nuo pat tos dienos, kai jie tampa pensininkais. Tai reiškia, kad senjorai po miestą nemokamai gali keliauti viešaisiais miesto autobusais, troleibusais ir tramvajais.
Tačiau, kaip pastebi Rygoje dirbantis LRT RADIJO korespondentas Arūnas Vaikutis, tam tikrų sąlygų yra.
„Viešuoju Rygos miesto transportu nemokamai gali naudotis tik tie pensininkai, kurie niekur nedirba. Jei sulaukę pensinio amžiaus jie ir toliau dirba, ši lengvata jiems negalioja.
Norint naudotis nemokamu viešuoju transportu, reikia būti Rygos gyventoju. Tuomet išduodama speciali kortelė, kurioje yra visi keleivio duomenys ir nuotrauka“, – LRT.lt pasakoja A. Vaikutis.
Taline – nemokamas visiems
Kol Lietuvoje diskutuojama, kad, pavyzdžiui, Vilniuje viešasis transportas tam tikroms grupėms arba visiems miesto gyventojams galėtų būti nemokamas, tokia sistema nuo 2013-ųjų veikia Estijos sostinėje Taline.
Čia nemokamai viešuoju miesto transportu gali važinėti visi Taline registruoti gyventojai, nepaisant jų socialinės padėties ar amžiaus.
Tačiau toks sprendimas iššaukė ir šalutinį efektą. Nors Taline sumažėjo automobilių srautas, tačiau dėl gerokai padidėjusio keleivių skaičiaus viešasis transportas tapo labai apkrautu ir juo važiuojantys keleiviai kenčia dėl diskomforto.
Lrt.lt